Wat te doen bij voetklachten?

Maak je vaak lange dagen en moet je veel staan? Of sport je veel en doe je vaak aan zware krachttraining? Veel mensen krijgen last van voetklachten hierdoor. Het is erg belangrijk dat je weet hoe je moet staan, goed naar je lichaam luistert, de juiste schoenen draagt en voldoende rust neemt. In dit artikel delen we wat je kunt doen bij voetklachten.

Schoenen

Eén van de grootste oorzaken van voetklachten zijn verkeerde schoenen. Schoenen die te groot of te klein zijn zorgen voor klachten, maar ook schoenen die niet geschikt zijn voor bepaalde activiteiten waar je lang moet staan. Een goed passende schoen is stevig. Denk hierbij aan een zool die soepel is, maar niet dubbel gevouwen kan worden. Ook is er voldoende ruimte nodig voor je tenen om te bewegen. Je schoen dient ook goed aan te sluiten op de wreef. Bij het passen van schoenen is het belangrijk dat de schoenen goed zit en de zool fijn aanvoelt. Een te strakke schoen loopt zeker niet  uit, je voet vormt zich eerder aan de schoen dan andersom.

Rust

Het belangrijkste van alles is om goed te luisteren naar je lichaam. Merk je dat je last krijgt van je voeten? Doe er gelijk iets aan en wacht niet te lang. Hoe langer je de pijn negeert, hoe erger de klachten zullen worden. Probeer thuis na een zware dag een voetbad uit van 5 minuten om je voeten te ontspannen. Droog ze daarna wel goed af en gebruik een voetcreme.

Hulp

Heb je hele erge last en heb je alles al geprobeerd? Neem dan zo snel mogelijk contact op met een voetexpert. Kijk online naar voetexperts zoals Hallux groep. Je kunt online een afspraak inplannen en doorgeven wat je klachten zijn. Zo kun je met de juiste hulp van je voetklachten af zijn.