Drie manieren om te ontspannen met planten en bloemen

Als we het hebben over ontspannende planten, denk je misschien meteen aan een heel specifiek soort plantje. Zo eentje dat met name in Amsterdam erg populair is. Maar nee, er zijn veel meer manieren om op een natuurlijke manier wat meer ontspanning in je leven te brengen met planten en bloemen. In dit artikel ontdek je hoe.

Het gebruik van (de geur van) kruiden en bloemen ter ontspanning is inmiddels al eeuwenoud. Geuren kunnen ons humeur beïnvloeden en ons troosten. Een geur kan een fijne herinnering oproepen, bijvoorbeeld lavendel, die je doet herinneren aan een fijne vakantie in Frankrijk. Of de geur van rozen die je doet denken aan de rozentuin van je oma, waar je vroeger graag logeerde.

Er zijn verschillende tradities die op deze werking van kruiden, planten en bloemen zijn gebaseerd. In het vervolg van dit artikel ontdek je – aan de hand van voorbeelden van deze tradities – hoe planten, kruiden en bloemen onze gemoedstoestand kunnen helpen verbeteren.

Als kopje thee

Kruiden worden al eeuwenlang gebruikt om thee van te trekken. Onze verre voorouders gebruikten bepaalde kruiden al om de geneeskrachtige werking. Daarbij gaat het niet alleen om de kruiden zelf. Ook de geur die het kopje thee afgeeft, speelt een belangrijke rol in de werking van die thee.

Muntthee is niet voor niets zo populair geworden (en niet meer weg te denken van de menukaart op het gemiddelde terras of restaurant). De geur en smaak van muntthee verhelderen je hoofd. Daarmee is het een verfrissend en oppeppend alternatief voor frisdrank.

Als rustgevende druppels

In Bach druppels worden planten en bloemen verwerkt tot speciale druppels om in te nemen. Deze druppels helpen je om (beter) om te gaan met bepaalde emoties die je in de weg zitten. Daarmee laat je niet alleen meer ontspanning toe in je leven, maar zul je bovendien ervaren dat je evenwichtiger en completer in het leven staat.

Er zijn 38 verschillende soorten Bach druppels. Een therapeut kan deze gebruiken om een persoonlijke mix samen te stellen, die helemaal is afgestemd op de persoonlijke uitdagingen van de patiënt. Een belangrijk onderdeel daarbij is de bewustwording van deze uitdagingen, zodat die bewustwording via het innemen van de druppels kan verdiepen en leiden tot overwinning van de uitdagingen.

Door natuur te ervaren

Het meest tastbare effect van planten en bloemen op onze gemoedstoestand is misschien nog wel het gewoon in de natuur zijn. Vele onderzoeken hebben de rustgevende werking van het simpelweg zien van bomen of planten onderstreept.

Vanuit Japan is recent zelfs een heuse therapievorm overgewaaid, die volledig is gebaseerd op het aanwezig zijn in de natuur. Forest bathing heeft dat en het komt neer op het jezelf “onderdompelen” in de natuur om een weldadige ontspanning en rust te ervaren. Alleen al door in een bos te wandelen zou je stresslevel al kunnen dalen. Zelfs op je balkon zitten en kijken en luisteren naar het ruisen van de wind door de boomtoppen heeft al een kalmerend effect!